Kolej Tentera Darat (tips-tips temuduga)

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Kolej Tentera Darat (tips-tips temuduga)

Post  mr.jackyll @ faizul on Sun Sep 28, 2008 9:05 pm

kongsi info-info anda mengenai tips-tips temuduga KTD kepada semua forumer..

mr.jackyll @ faizul
Admin
Admin

Posts: 38
Join date: 2008-09-28
Age: 24

View user profile http://faizul.forumotion.net

Back to top Go down

Re: Kolej Tentera Darat (tips-tips temuduga)

Post  TabikSpring on Mon Sep 29, 2008 4:23 pm

yang penting sekali sebelum mohon atau laburkan duit untuk memohon.check fizikal dan kelayakkan akademik kita.
andai kita kurang mencapai tahap yang dikehendaki, x perlu lah memohon TAPI kalau kita nak mohon juga check balik kekurangan kita dari segi apa, kalau akademik mengkin bleh dipertimbangkan, kalau kita rendah ( x payah la mintak ) rabun ka cacat ka x payah la.andai kita antar permohonan juga, dan kita dipilih untuk ke temuduga, andai kita pendek,rabun(warna),tapak itik,cacat anggota harap x payah la pergi.nanti anda akan kerugian dari segi wang ringgit sebab mungkin hari pertama anda akan dihantar pulang. tapi kalau duit banyak dan nak cari pengalaman temuduga tentera x kesah pergi

bersambung........

TabikSpring
leftenan muda
leftenan muda

Posts: 5
Join date: 2008-09-29

View user profile

Back to top Go down

Re: Kolej Tentera Darat (tips-tips temuduga)

Post  mr.jackyll @ faizul on Mon Sep 29, 2008 5:22 pm

betul... kita tengok la tahun depan sapa dapat atau sebaliknya..

mr.jackyll @ faizul
Admin
Admin

Posts: 38
Join date: 2008-09-28
Age: 24

View user profile http://faizul.forumotion.net

Back to top Go down

CamNE nK mnTk KTD nIeh...?

Post  zack91 on Tue Sep 22, 2009 10:13 pm

Bley bg taw skit camne nk mintak msuk KTD nie.....?
trimas sgt2...

zack91
leftenan muda
leftenan muda

Posts: 1
Join date: 2009-09-22

View user profile

Back to top Go down

Re: Kolej Tentera Darat (tips-tips temuduga)

Post  mr.jackyll @ faizul on Thu Oct 01, 2009 9:29 pm

nak masuk KTD kne la temduga sebelum menjalani latihan selama 18 bulan di ulu tiram johor..dan setelah ditauliahkmaan akan menyandang pangkat leftenan..

cara untuk memohon adalah menunggu iklan kemasukan pegawai kadet ATM dijangka setiap tahun pada bulan march atau secara lebih tepat selepas seminggu keputusan SPM keluar.. kalau terdapat kesilapan tolong betulkan,sbb ni info lame.tak tahu info baru..

berdasarkan pengalaman semasa menghadiri temuduga pegawai kadet intake 73 tahun 2008, tarikh temuduga pada tahun itu pada akhir jun sehingga awal bulan julai. (dah tak ingat sbb dah lame dah tak amek tahu..) di MSSDP (markas staf syeksen desa pahlawan)

sekiranya mempunyai sebaraang pertanyaan ajukan..insyaAllah sy akan reply ASAP

mr.jackyll @ faizul
Admin
Admin

Posts: 38
Join date: 2008-09-28
Age: 24

View user profile http://faizul.forumotion.net

Back to top Go down

NAK BORANG KEMASUKAN KTD.

Post  asnorm_4700 on Tue Nov 24, 2009 6:10 pm

hm...adik saya berminat dengan kolej TD ni....so nak tanya la..kat mana leh dapatkan borang kemasukan kTD ni?? ni num saya 0194742256 misal kata ada maklum at lebih lanjut... harap dapat bantu...

asnorm_4700
leftenan muda
leftenan muda

Posts: 2
Join date: 2009-11-24

View user profile

Back to top Go down

Re: Kolej Tentera Darat (tips-tips temuduga)

Post  mr.jackyll @ faizul on Mon Nov 30, 2009 1:53 am

asnrom_4700..utk kemasukan pegawai kadet tentera darat tak ade permohonan melalui orang kemasukan ke ap..kemasukan pegawai kadet tentera darat kene tunggu iklan kemasukan pegawai kadet ATM..dalam jangka masa bulan march iklan permohonan kemasukan pegawai kadet akan keluar..atau lebih tepat selepas result SPM tiap2 tahun keluar..so alert la bile dah smpai bulan march tiap tahun..

sy akan bantu selagi saya mampu..

sy bukan pegawai ataupon anggota LLP ATM..sy cuma orang awam yang mempunyai pengalaman mengenai temuduga pegawai dan LLP.
dua2 sesi temuduga sy dah pernah lalui..tapi semua gagal..first masa temuduga pegawai saya gagal kat ujian IQ..
then bile g temuduga terbuka LLP..tangan saya bengkok pulak..habis die reject sy..hahaha..

namun bak kata orang life must go on..so sy teruskan hidup dgn mengambil diploma in information technology pendek kate dalam bidang komputer jugak la..

kalau nak tanya apa2 mengenai pegawai or LLP ley ajukan sy sedia menjawab..namun semenjak kebelakangan ini sy jarang online sbb dah nak final exam dah..papepon sy ttp akan jawab apa2 soalan dari kalian!

mr.jackyll @ faizul
Admin
Admin

Posts: 38
Join date: 2008-09-28
Age: 24

View user profile http://faizul.forumotion.net

Back to top Go down

lagu mano nok apply ni BRO2 ASKAR OR JEPOM

Post  PUOK KLATE on Mon Mar 08, 2010 4:51 pm

KAWE SELAKU BUDOK BR NOK BLAJA NOK TAU LAGU MANO NOK APPLY BARE NIH...PAH 2 GAPO SIJIL2 WAT DIO NOK..TLNG EXPLEN PUOK KITO..

PUOK KLATE
leftenan muda
leftenan muda

Posts: 1
Join date: 2010-03-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Kolej Tentera Darat (tips-tips temuduga)

Post  mr.jackyll @ faizul on Tue Mar 09, 2010 8:37 pm

wah...pekat tol loghat kelantan..
ok first skali..nak kene check SPM result ko.
nak apply masuk KTD ni sekurang-kurangnya perlu kredit semua mata pelajaran..tak ade yg lulus..semua kena kredit..

nak bagi musah bace yg bawah ni..tak paham boleh tnye sy atau call cawangan tenaga kerja..

SYARAT KELAYAKAN (AM)

a. Warganegara Malaysia

b. Umur
Pegawai Kadet - 18 ke 25 tahun
Pegawai Kadet ATMA - 17 ke 20 tahun
Pegawai Graduan - tidak melebihi 27 tahun
Pegawai Tugas Ikhtisas - tidak melebihi 30 tahun

c. Kesihatan
Sihat keseluruhan, baik penglihatan dan tidak rabun warna
Ketinggian minima bagi lelaki ialah 162 sm dan wanita 157 sm
Berat badan minima bagi lelaki ialah 50 kg dan wanita 45 kg

d. Ukuran dada (lelaki sahaja)
Biasa - 76.2 sm
Tarik Nafas - 81.2 sm.

SYARAT KELAYAKAN AKADEMIK

a. Pegawai Kadet Tauliah Jangka Pendek

Memiliki SPM atau setaraf dengan mendapat kepujian dalam matapelajaran Bahasa Melayu dan Matematik serta TIGA (3) Kepujian lain dalam matapelajaran berikut:
Prinsip Akaun.
Ekonomi Asas.
Perdagangan.
Matematik Tambahan.
Teknologi Maklumat.
Sains Tambahan atau Sains atau Fizik atau Kimia dan Biologi.
Geografi atau Sejarah.
Bahasa Inggeris.
Pendidikan Seni atau Pendidikan Syariah Islamiah atau Tasawwur Islam atau Pendidikan Al-Quran dan As-Sunah atau Pendidikan Islam atau Pengetahuan Moral.
Satu (1) daripada syarat kepujian di atas mestilah dari salah satu mata pelajaran berikut:
Prinsip Akaun.
Bahasa Inggeris.
Ekonomi Asas.
Perdagangan.
Matematik Tambahan.
Teknologi Maklumat.
Sains Tambahan atau Sains.
Keutamaan akan diberikan kepada calon yang mempunyai kepujian dalam Bahasa Inggeris.
b. Pegawai Graduan Tugas Ikhtisas

Memiliki Ijazah Sarjana Muda Kepujian yang diiktiraf oleh Kerjaan seperti yang disenaraikan di bawah serta mendapat kepujian dalam matapelajaran Bahasa Melayu di Peringkat SPM. Jurusan-jurusan yang diperlukan adalah seperti berikut:
KEJURUTERAAN
Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal.
Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal (teknologi Marin).
Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal (Aeronautik).
Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Senibina Kapal.
Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Awam.
Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik/Elektronik.
Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Komputer.
PERUBATAN/PERGIGIAN/VETERINAR/FARMASI
Ijazah Sarjana Muda Doktor Perubatan.
Ijazah Sarjana Muda Doktor Pergigian.
Ijazah Sarjana Muda Doktor Veterinar.
Ijazah Sarjana Muda Farmasi.
PENDIDIKAN
Ijazah Sarjana Muda dengan Pendidikan dalam jurusan Sains/Matematik/Teknologi Maklumat/Bahasa Inggeris/TESL.
Ijazah Sarjana Muda serta Diploma Pendidikan dalam jurusan Sains/Matematik/Teknologi Maklumat/Bahasa Inggeris/TESL.

c. KAGAT

Ijazah Sarjana Muda (Kepujian atau Am) dalam Ilmu Pengajian Islam.
Surat Pengesahan Daripada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) - Bagi calon-calon yang memiliki Diploma atau Ijazah dari institusi-institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) atau luar negara, mereka hendaklah mendapatkan surat pengesahan pengiktirafan dariapda pihak JPA mengenai status kelulusan


CARA MEMOHON /PERTANYAAN

Calon boleh membuat permohonan dengan menulis surat dan mengepilkan salinan sijil kelulusan akademik dan sampul surat berukuran 22 sm X 11 sm beralamat sendiri dan bersetem 50 Sen ke alamat berikut:

Cawangan Tenaga Kerja
Bahagian Perkhidmatan Anggota
Markas Angkatan Tentera Malaysia
Kementerian Pertahanan
Jalan Padang Tembak
50634 KUALA LUMPUR
(Untuk Perhatian: Tenaga Kerja C)

Telefon: 03-2071 4524/4526/2387/2391
Faksimili: 03-26985340
Talian Bebas Tol: 1-800-88-7588

E-mail : ctk.mtk@mod.gov.my

Atau datang sendiri ke Cawangan Tenaga Kerja, Bahagian Perkhidmatan Anggota, Markas Angkatan Tentera.

PERHATIAN: Sebarang pertanyaan berkenaan dengan pengambilan pegawai yang terkini boleh menggunakan talian seperti di atas.

mr.jackyll @ faizul
Admin
Admin

Posts: 38
Join date: 2008-09-28
Age: 24

View user profile http://faizul.forumotion.net

Back to top Go down

nk taw...

Post  want2know on Sun Mar 28, 2010 3:27 pm

emm...sy pun xsure smada pengambilan KTD for this year ade or xde..menurut sumber drpd rakan2,KTD x amk anggota utk tahun ni...betul ke?...sedeyynyerrrrrrr..... Crying or Very sad
based pd syarat kelayakan akademik yg diberi tu,rasanya result spm sy memenuhi kriteria2 tersebut..my spm result as follow:
bm:A2,math:A1,science:A1,Perdagangan:A2,sejarah:A2,p.Moral:B4 and BI:D7...
if intake dibuat pada mac tahun 2011,dan umur sy akan genap 26 thun pada 20 mei 2011.adakah umur yg ditetapkan ketika pengambilan dikira berdasarkan tahun ataupun masa genapnya umur 26 thn?
tQ bro....

want2know
leftenan muda
leftenan muda

Posts: 3
Join date: 2010-03-28
Age: 29
Location: Kuala Lumpur

View user profile

Back to top Go down

Re: Kolej Tentera Darat (tips-tips temuduga)

Post  mr.jackyll @ faizul on Wed Mar 31, 2010 2:37 pm

alamak..tgk result pon dah kantoi bro...BI-D7..
syarat minimum untuk mohon untuk ke temuduga pegawai kadet ATM ni je memerlukan semua kredit (minimum C6) dlm semua subject..
that mean BI pon kene C6 jugak la paling kurang..

mr.jackyll @ faizul
Admin
Admin

Posts: 38
Join date: 2008-09-28
Age: 24

View user profile http://faizul.forumotion.net

Back to top Go down

sgat sodehh...

Post  ida on Tue Apr 06, 2010 11:35 am

salam... untuk pengetahuan sy dah call dah Admin untuk bertanya mengenai kemasukan ke KTD...
mengecewakan apabila tahun ni tidak di buat sebarang pengambilan..
mungkin tahun depan pon tidak akan dibuat pengambilan untuk kemasukan ke KTD..
hanya untuk kemasukan ke ATMA @ UPNM sahaja dibuka.. adoi... kenapa jd macm nih?? kenapa dibekukan pengambilan.. ATM dah x dek budget ke?? hope sgat perkara ni leh ubah.. bahaya kalo kite kekurangan tentera.. kan kan??

ida
leftenan muda
leftenan muda

Posts: 1
Join date: 2010-04-06

View user profile

Back to top Go down

Re: Kolej Tentera Darat (tips-tips temuduga)

Post  Afiq on Mon May 03, 2010 7:46 am

aduyai....!
dlm perancang baru nk apply KTD tuk tahun depan.....
Sad Sad

Afiq
leftenan muda
leftenan muda

Posts: 3
Join date: 2010-03-30
Age: 22
Location: KLANG

View user profile

Back to top Go down

Bawak Bersabar....

Post  Slumbergerrrr on Wed Dec 22, 2010 9:36 am

Bawak Bersabar smua yg berminat.... Tidak semestinya sekiranya pengambilan di tangguhkan anda perlu berputus asa.... Tidak! Sementara menunggu pengambilan dibuka semula.... Berkerjalah dahulu dalam apa bentuk karier pun.... Mengikut maklumat yg saya dapat.... Latihan Pegawai Kadet mungkin akan berpindah ke Port Dickson dan bukan lagi di Ulu Tiram.... Maybe because of bandar P.Dickson adalah bandar tentera... Mungkin atas sebab2 berikut bnyk perkara yg perlu pihak tentera darat lakukan untuk perpindahan tempat latihan... Jadi.... sementara menunggu... Janganlah buat perkara2 yang tidak elok seperti mengambil dadah dan sebagainya... Amalkan hidup yang sihat dan bersih.... Pada yg berbadan perut kedepan(maaf), bolehlah mulakan latihan stamina berlari sejauh beberapa kilometer yg anda larat... Hari berikutnya jauhkn lagi kilometer larian.... Semoga berjaya.... Pada yg mendapat keputusan 7D hingga 8E bagi beberapa subjek yg anda lemah... Ambil semula peperiksaan bagi matapelajaran yg mempunyai keputusan yg lemah sahaja.... Usaha tangga kejayaan - Bukan senang nak jadi senang.... Bukan susah nak jadi susah.... Semoga berjaya.....!!!!

Slumbergerrrr
leftenan muda
leftenan muda

Posts: 3
Join date: 2010-12-22

View user profile

Back to top Go down

jenis ujian fizikal n soalan2 pegawai pd pngambilan akhir?

Post  shahrul hafizi on Sun Jan 09, 2011 2:17 pm

apakah bentuk2 latihan fizikal n ujian2 lisan yg akan dilalui di pringkat pngambilan awal di sekolah2????
apakah bentuk2 ltihan fizikal n ujian2 @ soaln2 yg akn dkemukakan oleh pegawai yg akn kta lalui di pngambilan akhir di kem2 @ kolej latihan?????

shahrul hafizi
leftenan muda
leftenan muda

Posts: 1
Join date: 2011-01-09
Age: 24
Location: jitra

View user profile

Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum